sobota, 5 października 2013

Farbowanie DDPM

Jakiś czas temu opisywałem brytyjskiego UBACSa w DDPMie. Jak można się łatwo domyślić pustynny combat shirt nie jest zbyt pomocny w skutecznym skitraniu się w lesie. Mając pełen mundur w DDPMie i niedobór pieniędzy szukałem taniego i dobrego rozwiązania. No i znalazłem - farbowanko.

Tadaaam! Efekt jest co najmniej zadowalający.

Jak tego dokonałem?


Znając legendy o turkusowych brytyjskich żołnierzach w Afganistanie bardzo ostrożnie podchodziłem do farbowania munduru jakąkolwiek zieloną farbą. Później odkryłem na forach sposób z oliwkową farbą z saszetek znakowanych motylkiem. Wszystko wyglądało pięknie - koszt barwnika mniejszy nawet od już przysłowiowego piwa z biedronki, prawdziwy efekt oliwkowej barwy munduru bez żadnych turkusów. Zostało jedno - saszetek z motylkiem używa się w emaliowanych garnkach z ogromną ilością wody cały czas gotując i dodając później octu. Przecież za takie coś to by mnie w domu chyba zabili jakbym sobie mundur gotował. Znalazłem więc inne rozwiązanie. 


Do farbowania użyłem jednego opakowania farby simplicol ciemnooliwkowej. Teoretycznie powinno starczyć na 600g prania, ale mi udało zafarbować  zarówno spodnie jak i ubacs'a za jednym razem. Samo farbowanie jest dziecinnie proste - wrzucamy do pralki odwrócony na drugą stronę mundur, dajemy temperaturę max 40*C albo 50 - tyle jest na metce z ubacs'a. Potem odcinamy górę opakowania z farbą i kładziemy na mundurze w środku. Pik pik ustawiamy pranie i czekamy aż się skończy . Jak już się "wypierze" i złapie kolor to zamykamy znowu mundur w pralce i robimy zwykłe pranie z proszkiem dla utrwalenia barwnika. Potem tylko wysuszyć i gotowe.

Gdzie kupić barwnik możecie sprawdzić na stronie producenta.
Aha, wypadałoby wyciągnąć wkładki neoprenowe z ubacsa przed farbowaniem :P.
  
Wyniosło mnie to jak dobrze pamiętam aż 25zł - jak na wyróżniający spośród marpatów i innych multicamów powstały wzór i w dodatku dobrze działający w terenie to dobra cena. Bardzo dobra!

Na koniec wrzucę jeszcze parę zdjęć z efektami farbowania:

spodnie
 porównanie z oliwkowym pasem z zawieszenia
elementy, które nie złapały farby: nici z tworzywa, rzepy i coolmax
mi się akurat bardzo podoba powstały przez to efekt :).
na trawie
i przy choince ;)







2 komentarze:

  1. Nie wiem czy to wina apartatu, źle dobranych warunkówekspozycji czy oświetlenia, ale ...
    O ile w domowych warunkach (pytanie- tryb fotografowania, czy lampa była w użyciu?) kolor podstawowy wyszedł całkiem ciekawie, o tyle już w terenie wypada to mówiąc delikatnie, "gorzej" :(
    Szczególnie w trawie kolor podstawowy jednak silnie skłania się ku niebieskiemu (zdjęcie w trawie), chociaż gdyby mundurek powiesić w choince, to odcień zlewałby się (prawie) perfekcyjnie z kolorem igliwia.
    Mimo to jestem pod wrażeniem efektu końcowego, chyba poeksperymentuje z jednym moich DDPM-ów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, że źle dobrane oświetlenie jest na zdjęciach "w terenie" - mają dosyć zimne barwy i faktycznie lekko niebieskawo wyszedł ten DDPM.

      Tutaj masz zdjęcie w innych warunkach oświetleniowych - zwykła słoneczna niedziela :)

      https://lh5.googleusercontent.com/-A0yGA10vX_0/U30K3EtL3qI/AAAAAAAACAU/BBpeB8HUSHg/s362/hgfhfytdyd.png

      Tutaj jeszcze ze strzelanki - różnica między spodniami w wz93, torbą zrzutową w multicamie i samym kolorem ubacsa. To było robione komórką i tu znowu odcień wyszedł trochę mocno zielonkawy, jednak widać że się zgrywa kolorem z duty beltem condora w oliwce :P.

      https://lh5.googleusercontent.com/-WYyIKaPmkgE/U30K4NRnTFI/AAAAAAAACAY/jkZI4oW22Pg/s354/fgdfgdd.png

      Ogólnie jako kamuflaż bardzo daje radę, a ludzie wypytują co to za cudo - polecam :).

      Usuń